Annons

Inlägg taggat med Cykel

I varje danskt hem Publicerad 19 januari 2014

Gästpost: I varje danskt hem 3

P1110608

I kategorin ”I varje danskt hem” har vi nu kommit fram till…. Lastcykeln!! Eftersom jag är gift med en expert i ämnet så lämnar jag därför ordet till honom. Låt mig presentera Busken och Vinklar & Vrårs första gästpost någonsin!

Danmark är ett litet land bestående av ännu mindre öar.  Det är platt och den mesta av terrängen lämpar sig väl för att enkelt bygga vägar på. Inte så mycket skog (den var borta redan 1804), inga mossar, inga ljungheder och heller inga sjöar eller åar att tala om. Då merparten av den danska ingeniörsstyrkan fokuserade på att bygga skepp, eller tv-apparater och resten mest bara satt och ritade stolar, blev danskarna bra på att bygga cyklar. Ganska snabbt efter att cykeln hade blivit populariserad och var en normal syn i gatubilden, började man tänka på nya användingsormåden för cykeln. Kunde man bygga om den för att maximera lastkapaciteten? Det kunde man – och lastcykeln var född!

bikeTypiskt exempel på en tidig lastcykel, stor och lite… otymplig

I början fäste man stora och robusta pakethållare fram och bak på cykeln, som en postcykel, för att maximera lastkapaciteten. Men då detta påverkar cykelns köregenskaper negativt gick det inte lång tid innan en myriad av olika sorters lastcyklar hade sett dagens ljus. Fransoserna, valde att gå den eleganta vägen och skapade ”Porteur” cykeln (klicka här för en forumtråd om ett hemmabygge av en sådan cykeln), en mer elegant och mindre praktiskt form för lastcykel.

Christoffer Robbins egenbyggda porteurcykel

I Afrika uppfanns Boda-Boda cykeln och engelsmännen kallade sina för slaktarcyklar! Danskarna å andra sidan tänkte som danskar gör och uppfann en cykel som är PERFEKT att frakta en låda öl i! 1923 såg Long John-cykeln dagens ljus och en ny era var född… typ! Innan hade det visserligen funnits tvåhjuliga lastcyklar, men det var först i och med Long John dom sattes i produktion.

long_john_tarander_640_01en Long John-cykel

De tvåhjuliga cyklarna hittade snabbt sin väg in i samhället.  De användes på de stora fabrikerna och på skeppsvarven i Köpenhamn, och självfallet även till varutransport, och var en helt normal syn i stadsmiljön i många år.

Hantverkskvalitén på de gamla lastcyklarna var fantastisk, och det händer än i dag att man ser en gammal 20-tals cykel lite då och då. Vi lånade till exempel en modell från 10-talet när vi skulle hämta en spis till vår lägenhet, den fungerande utmärkt och det var fortfarande fjäderdämpare på!

Hur som haver så föll lastcykeln i glömska när bilen gjorde sitt intåg, och ganska snart var det bara entusiaster som cyklade lastcyklar. Det skulle faktiskt gå ända fram tills 1984 innan det hände något nytt på lastcykelfronten. I de mörka åren efter andra världskriget fortsatte dock SCO & Monark att producera Long John cyklar i liten skala. Det dröjde ända fram till 1984 innan ett gäng långhåriga gräsrökare på Christiania tog sig samman och började svetsa ihop familjevänliga cyklar med tre hjul, inspirerade av dom gamla lastcyklarna från förr.

Christianiacykeln blev snabbt ”en dansk klassiker” och efter drygt 10 år hade dom växt ur fristaden på Christianshavn och flyttade sin verksamhet till Bornholm. I dag är Christianiacykeln en statussymbol, en markör om inte bara monetärt välstånd (dom kostar 20-25000dkk) men även om ett tidsmässigt välstånd, du är rik nog att INTE stressa med ungarna i bilen till dagis…

Mini-front-rackfront racket på en modern Short John, en Omnium Mini från Omniumcargo.dk

Nu stannade ju inte utvecklingen där, även om det tog rätt lång tid innan något hände på marknaden efter Christianiacykeln.  Vi får spola fram typ 20 år  tills 2000-talet, oljekriser, krig i mellanöstern och ett USA vars ekonomi föll fritt. Ur detta apokalyptiska senario cyklar ett gäng lådcyklar fram, i USA  - och resten av världen för den delen – har det växt fram en lastcykel-underjord. Tokiga typer med tveksam behåring har i åratal byggt sina egna lösningar och runt omkring i världen börjar det så sakteliga poppa upp små lastcykelfabrikanter!

Idag finns det ett otal producenter bara i Köpenhamn: Nihola som gör trehjuliga cyklar inriktade på familje- och handikappsmarknaden, Den sorte jernhest som gör en trehjulig lastcykel som svänger med bakhjulet och Bullitt, en modern variant av Long John-cykeln.

Dessutom finns det ett flertal andra aktörer på marknaden. Min favorit heter Omnium, en cykel som jag själv använder till daglig transport och i mitt yrke som cykelbud. Det är en lätt och snabb variant, byggd i stål, med en otrolig flexibilitet när det kommer till användningsområden och lastyta. Jag har kört ett helt kontor, min fru, kaffemaskiner, barn, två fulla svenskar och otroligt mycket mer på den. Byggmaterial till vår lilla lägenhet, mat, stolar, loppisfynd, hittegods och picknick-packning har allt blivit transporterat på min älskade lastcykel.

DSC9444En Omnium från omniumcargo.dk, min favoritlastcykel!

Jag har cyklat från Köpenhamn till Stockholm på lastcykel, längs med skånes östkust och otaliga mil på köpenhamns gator. Det är en cykel som gör livet lite enklare, som gör att du aldrig behöver tänka på parkeringsavgifter, skatter, bensinpriser och miljöförstöring. Det är en cykel som möjliggör spontanitet i vardagen, det är enkelt att packa ihop en filt och en grill, cykla iväg till stranden och äta kvällsmat till ljudet av Öresunds mjuka brus. Att cykeln är byggd av min kollega och ett av världens bästa cykelbud gör ju inte saken sämre!

Annons
All you need is less Publicerad 23 juli 2013

All you need is less

Ni vet känslan av att ha precis allt man behöver. Jag hoppas den följer med mig tillbaka till stan.

Min man cyklar en Omnium. Han har också tagit några av bilderna.

 

Annons